Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Medskapande genererar event om mikroplaster

Nyhet: 2017-03-01

Nu samlas svenska intressenter för att diskutera hur man bäst anordnar ett event för allmänheten inom temat ”Mikroplaster i hav och kläder”.

Fredag 3 mars samlas tolv svenska intressenter inom textilutveckling, klädtillverkning, eventarrangemang och marina intresseområden på Utbildnings- vetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet för att diskutera eventförslag som de själva bidragit till. Det är EU-projektet Sea Change som tagit initiativet till den medskapande aktiviteten. Liknande samtalsworkshopar inom andra temaområden pågår i sex andra EU-länder: Belgien, Storbritannien, Irland, Danmark, Portugal och Spanien, inom ramen för projektet. Alla sju event är planerade att hållas under hösten, 2017.
– Då EU:s medborgare inte är fullt medvetna om havets betydelse och vilken kumulativ effekt den faktiska vardagen kan ha på havets hälsa vill vi gärna erbjuda möjligheter för allmänheten att lära mer och förhoppningsvis ändra beteenden, säger Susan Gotensparre, institutionen för biologi och miljövetenskap.

Flera faser i medskapandet

Den första fasen av medskapandet började redan för ett år sedan. Då anordnade Sea Change en videotävling för att få in förslag på innovativa idéer, som skulle bidra till att öka människors medvetenhet om havet, också kallat Ocean Literacy. Nu kommer den vinnande idén, ”Mikroplaster i hav och kläder”, att bli verklighet. Under fas två (december, 2016) ombads de utvalda intressenterna svara på ett antal frågor kring vad som gör ett event med tema ”Mikroplaster i hav och kläder” till ett bra event och vilket budskap eventet bör ha. Därefter bearbetades alla svar av en intern arbetsgrupp vid Göteborgs universitet, vilket ledde till att ett förslag identifierades. Under samtalsworkshopen kommer intressenterna ta del av och förfina arbetsgruppens förslag.
– Inom Sea Change har vi som mål skapa event tillsammans med och inte för intressenter. Det är mer meningsfullt att först räkna ut vad målgruppen behöver och vill ha och sedan skapa eventet, istället för att skapa en produkt och sedan använda resurser till att få målgruppen att nappa, säger Susan Gotensparre.

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL, och institutionen för biologi och miljövetenskap, BioEnv, vid Göteborgs universitet är tillsammans en av EU-projektets 17 partners från nio EU-länder. Projektet Sea Change finansieras av Horisont 2020, EU:s ramprogram för forskning och innovationer i enlighet med bidragsavtalet nr 652644. The Marine Biological Association, Storbritannien, samordnar projektet.

Läs mer om Sea Change>>

För mer information kontakta:
Géraldine Fauville, geraldine.fauville@gu.se, 031-786 2818 eller Susan Gotensparre, susan.gotensparre@gu.se, 031-786 9533.

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Kontaktinformation

Carina Eliasson, pressinformatör

Besöksadress:
Guldhedsgatan 5A

Telefon:
031-786 98 73

Här finns vi också

         

Naturvetenskap/GU på Twitter

Sidansvarig: Tanja Thompson|Sidan uppdaterades: 2014-11-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?