Pressmeddelanden

• Tredimensionella strukturer visar vägen för framtida läkemedel

[2017-03-14] Forskare vid Göteborgs universitet har i samarbete med internationella forskare tagit fram nya kemiska föreningar som på sikt kan leda till nya läkemedel mot cancer, ledgångsreumatism och psoriasis.

• Bättre förståelse för havsförsurningens effekter med ny metod

[2017-03-13] En ny metod kan förklara de uppenbart motstridiga resultat som finns om effekterna av havsförsurning på marina organismer. Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Nature Ecology and Evolution.

• Forskar om läkemedel som ska bromsa antibiotikaresistens

[2017-03-09] Resistansen mot antibiotika är en av världens stora framtidsutmaningar. Forskare vid Göteborgs universitet undersöker nu hur resistens överförs mellan bakterier. Målet är nya läkemedel som kan fungera som broms mot utvecklingen av resistens.

• Försurningen ökar i Norra ishavet

[2017-02-28] Decenniers globala klimatuppvärmning har försurat havsvattnet och påverkat ekosystemet i den västra delen av Norra ishavet. Det visar en internationell grupp forskare i en ny studie som publiceras i Nature Climate Change.

• Ökad förståelse för bakteriesamhällen genom nya statistiska metoder

[2017-02-16] I en ny doktorsavhandling presenteras flera nya statistiska metoder för DNA-baserad analys av mikroorganismer. ¿ Mina metoder ökar vår förståelse för hur bakteriesamhällen är organiserade och fungerar, säger Viktor Jonsson, doktorand vid Göteborgs universitet.

Fler pressmeddelanden