Pressmeddelanden

• Miljösmart hinder med i EM

[2017-08-17] Ett miljösmart hinder, som utvecklats av forskare vid Göteborgs universitet, kommer att vara på plats nu i slutet av augusti under EM i ridsport i Göteborg.

• Nytt material kan förlänga livet för dialyspatienter

[2017-07-04] Ett nytt material som kan användas i utrustningen för bloddialys har utvecklats av en internationell forskargrupp med forskare från Göteborgs universitet. ¿ Vi har gjort en upptäckt som på sikt kan innebära ett genombrott för forskning och för behandling av njursjuka, säger professor Hans Elwing.

• Världens största mangroveskog hotas av fördämning

[2017-06-29] Det största hotet mot den biologiska mångfalden i världens största mangroveregnskog är en ökad salthalt i vattnet. Även en ökande frekvens av svåra cykloner hotar regnskogen. Det visar en ny studie av forskare vid Göteborgs universitet.

• Dokumentation ger stöd för kunskapsförmedling om växtförökning

[2017-06-20] Kunskap i hur växter förökas bevaras genom att den praktiseras, men när praktiken minskar begränsas kunskapsförmedlingen. Dokumentation kan då fungera som ett stöd för att förmedla förökningserfarenheter, konstateras i en ny avhandling från Göteborgs universitet.

• Klimatförändringar ger de högsta temperaturerna i Stilla havet på 800 år

[2017-06-19] El Niño är ett regelbundet återkommande väderfenomen i tropiska Stilla havet som har stor påverkan på klimatet, både regionalt och globalt. Ny forskning visar att havstemperaturen i området under de senaste decennierna är den högsta på 800 år.

Fler pressmeddelanden