Masterprogram inom lärande

Hösten 2017 startar Naturvetenskapliga fakulteten fyra nya masterprogram som kombinerar ämnesstudier med didaktik.

Gemensamt för de fyra programmen är att du inleder med att läsa en termin ämnesstudier på avancerad nivå. Därefter följer du programmet Alternativ KPU förhöjd studietakt under ett år. Sista terminen avslutar du med ett examensarbete inom ditt ämne.

Programmens upplägg

Platsgaranti på AKPU

Som antagen student på något av masterprogrammen inom naturvetenskap och lärande har du platsgaranti på AKPU, under förutsättning att du uppfyller antagningskraven. Detta kommer att prövas inför termin 2 då AKPU:n startar.

Examen

Masterprogrammen  leder till en naturvetenskaplig masterexamen med huvudområdet kemi, fysik, matematik eller biologi.

Med förhöjd studietakt leder programmet även till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9 eller med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

För att få en ämneslärarexamen krävs det att du tar 90 hp under termin 2 och 3, det vill säga en studietakt om 125 procent.

För att ta ut två examina, krävs alltså totalt 150 högskolepoäng.

Ansökan och urval

Sista ansökningsdag är 15 april 2017. Ansökan sker genom antagning.se.

Eftersom programmen är nya, är antalet platser hösten 2017  begränsat.

Mer information

Mer information om respektive program och förkunskapskrav kommer inom kort.

Sidansvarig: Tanja Thompson|Sidan uppdaterades: 2017-03-23