Matematik vid Göteborgs universitet

De matematiska vetenskaperna utforskar tankens grundläggande begrepp och lagar. De är oumbärliga för modern naturvetenskap och teknik, men även i andra vetenskaper spelar matematisk och statistisk metodik en alltmer framträdande roll.

Matmatik har en central roll inom naturvetenskap och teknik. Avancerade matematiska metoder används inom en rad nya, spännande områden. Till exempel är matematik grunden för att utarbeta väderprognoser, planera flygrutter, prissätta optioner, testa läkemedel, kryptera meddelanden, utveckla dataspel och studera människans gener. Behovet av professionell  matamatikkompetens har därför ökat inom många områden på arbetsmarknaden.

På Göteborgs universitet kan du välja att läsa fristående kurser i matematik, eller ett utbildningsprogram på grundnivå. Därefter kan du välja att ta en Master of Science genom att läsa vårt masterprogram i matematik, eller läsa någon annan inriktning.

Framtidens utmaningar för matematiker

Vissa människor har svårt att relatera till matematik. De ser mest siffror och formler på en tavla. Men Marija brukar säga att matematikerna bär på en "power tool"....

Vill du veta mer om Marija Cvijovic och hennes tankar om framtidens utmaningar för matematiker? Läs även Uppdrag: Ge mänskligheten ett bättre liv.

God arbetsmarknad för matematiker

Om fem år kommer det att råda brist på matematiker, enligt en analys från SACO. Matematisk kompetens efterfrågas inom allt fler branscher och områden i takt med att de matematiska modellerna och applikationerna blir allt mer komplexa. Särskilt goda framtidsutsikter har matematiker inriktade mot statistik, bank- och försäkringsbranschen samt IT.

Läs mer om arbetsmarknaden för matematiker.

Bli spelsmart med matematik

Vad har spelintelligens med matematik att göra? Och hur kommer hockeylegenden Nicklas Lidström in i bilden?

Läs intervjun med matematikern Jan Lennartsson från Science Faculty Magazine