Vi utbildar framtidens naturvetare och matematiker

Bild med text: natuvetenskap

Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet arbetar med utbildning och forskning inom biologi, geovetenskaper, fysik, kemi, kulturvård, marina vetenskaper, matematik och miljövetenskap.

SENASTE NYHETERNA

Odlarna visar vägen till väl fungerande vattenbruk

Studien, som vilar på intervjuer med vattenbrukare och entreprenörer, pekar på svårigheter för vattenbruksentreprenörer att hitta lämpliga placeringar för odlingarna och att tillståndskraven är komplexa och tidsbegränsade. Dessutom uppfattas lagstiftningen som omodern och beskeden från myndigheterna som otydliga.

Entreprenörerna upplever även att handläggningstiderna är för långa och att det verkar finnas skillnader i tolkningar och bedömningar i olika regioner, men också en bristande kunskap om vattenbruk hos myndigheterna.

Läs hela nyheten

Nyhetsflöde

• Nya arter upptäckta på 5000 meters djup

[2018-07-17] Nya arter av ryggradslösa djur har upptäckts av forskare under en expedition som undersökte djurlivet i Stilla havet. Helena Wiklund och Thomas Dahlgren från Göteborgs universitet är två av deltagarna i projektet, tillsammans med forskare från Storbritannien och USA.

• Utrotade och levande däggdjur kartlagda - kan hjälpa till att förstå biologisk mångfald

[2018-07-16] Alla de närmare 6 000 nu levande och nyligen utrotade däggdjursarter har kartlagts i en ny databas. Med hjälp av databasen kan vi få reda på hur dessa djur hade levt om människan inte stört deras utbredning. Den kan också ge svar på var i världen det finns bäst förutsättningar för att återställa förlorad biologisk mångfald.

• Odlarna visar vägen till väl fungerande vattenbruk

[2018-06-21] Komplicerade tillståndskrav och en lagstiftning som inte är uppdaterad är några av de utmaningar som vattenbruksentreprenörer ställs inför, visar ny forskning från Göteborgs universitet. Den nya forskningsstudien lyfter fram de viktigaste utmaningarna för vattenbrukarna och ger förslag på lösningar.

• Evolutionen kan rädda musslor från havsförsurning

[2018-06-20] Musslor och ostron kan drabbas av ett allt surare hav eftersom de har skal av kalciumkarbonat. Hur mussellarver reagerar på miljöförändringar, och deras möjlighet att anpassa sig till lägre pH-värden, har stor betydelse för överlevnaden, visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Sidansvarig: Erika Hoff|Sidan uppdaterades: 2018-01-05