Vi utbildar framtidens naturvetare och matematiker

Naturvetenskapliga fakulteten

Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet arbetar med utbildning och forskning inom biologi, geovetenskaper, fysik, kemi, kulturvård, marina vetenskaper, matematik och miljövetenskap.

SENASTE NYHETERNA

En mikrovärld väl fördold för det mänskliga ögat

Bubblor av syre på sedimentyta. Foto: Fredrik Larsson.

Ett världsomfattande forskarnätverk har tillsammans skapat en ny global databas för mikroorganismer. Målet är att kunna analysera så många av jordens mikrobiella samhällen som möjligt för att öka förståelsen för mikroorganismer.

– Vi vill undersöka vilka processer mikroorganismer är inblandade i och vad som styr deras utveckling i en föränderlig omgivning, säger professor Stefan Hulth, en av de 300 medförfattarna till en ny forskningsartikel som publicerats i Nature.

Inom ramen för forskningsprojektet Earth Microbiome Project (EMP) har över 27 000 prover samlats in från olika miljöer runt om i världen och resultaten har förts in i en global databas. Målet är att databasen i framtiden ska innefatta majoriteten av alla bakterier som finns på jorden.

Läs hela nyheten