Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

De fick pedagogiskt pris av Göta studentkår

Nyhet: 2015-12-11

Göta studentkårs naturvetarsektion har genom 2015 års pedagogiska pris belönat sex lärare vid Naturvetenskapliga fakulteten för sitt engagemang för studenterna.

− Alla studenter från Naturvetenskapliga fakulteten har möjligheten att nominera en lärare som de tycker utmärker sig i sin pedagogik. De som skriver en nominering berättar kort varför den nominerade förtjänar priset. Nomineringarna går sedan till jurygruppen som bedömer de inkomna nomineringarna efter pedagogiska kvaliteter. Vi i årets jurygrupp är glada över alla fina ord som studenterna har skrivit om sina lärare och väldigt stolta över att få presentera årets pristagare, som alla är väldigt värdiga mottagare, säger Martin Schiölde, ordförande för Naturvetarsektionen.

Det pedagogiska priset 2015 från Göta studentkår går till sex lärare vid sex institutioner. Göta studentkårs pedagogiska pris baserar sig på nomineringar från studenter vid Naturvetenskapliga fakulteten.

− Av alla de nomineringar vi fått in så är de många som lyfter fram den kvaliteten att läraren ska nå ut brett så att alla studenter förstår, säger Martin Schiölde.

Motiveringarna för priserna vilar på de nomineringstexter som studenterna lämnat in.

Pristagare och motiveringar

 

Katarina Abrahamsson, institutionen för marina vetenskaper:
”Hon kompletterar litteraturen med egna instuderingsfrågor, stannar kvar för att svara på studenternas frågor och sätter in extra frågestund. Hennes kunskap och engagemang sträcker sig till och med så långt som att svara på frågor om andra föreläsares kursdelar. Det här är läraren som vill att kunskapen inte bara skall vara för att klara tentan och är mån om att alla ska förstå. Under kursen hon undervisat i lyckas hon dessutom på ett föredömligt sätt nå ut till studenterna trots deras olika förkunskaper.”

 

Lennart Björklund, institutionen för geovetenskaper:
”Han tycks alltid go och glad och klappar gärna händerna eller bankar i bordet för att hålla uppe fokus hos studenterna. Det märks i hans undervisning att han är mycket engagerad i sitt ämne. Föreläsningarna fylls av egna bilder och anekdoter som knyter an till teorin. Han lyckas fånga allas uppmärksamhet och lär ut på ett pedagogiskt sätt där han lägger mycket vikt vid att alla ska hänga med.”

 

Donald Blomkvist, institutionen för biologi och miljövetenskap:
”Han kommer in till föreläsningarna med lekfullhet, entusiasm och passion för sitt ämne. Han har en förmåga att förklara svåra saker på ett sätt så att man kan följa med och få en god förståelse för det aktuella ämnet.”

 

 

Randy Dumas, institutionen för fysik:
”Med välplanerade och välstrukturerade föreläsningar varvar han teori, tillämpning och praktik. För att förankra kunskapen genomför han också experiment under föreläsningarna. Han vågar också ändra i kursinnehållet och jobbar för att innehållet ska bli mer relevant för studenterna. Utöver kursboken föreslår han även annan bra och informativ litteratur för den intresserade.”

 

 

Tom Granath, institutionen för kulturvård:
”Han gör allt han kan, och lyckas med att förmedla så mycket kunskap det går på ett så effektivt sätt som möjligt. Han är en lyhörd lärare som lyckas fånga studenternas intresse genom sin pedagogik, inlevelse, passion, fantastiska berättarförmåga och välanpassade kunskapsnivå.”

 

Malte Hermansson, institutionen för kemi och molekylärbiologi:
”Det här är en lärare som med sin entusiasm, sitt pedagogiska upplägg, med sina gester och liknelser verkligen lyckas nå ut. Han väcker studenternas intresse och får dem att längta till nästa föreläsning. När han undervisar gör han det med alldeles egen stil. För att förklara cellers rörelser har han hjulat genom klassrummet och celldelat sig själv med ett skärp. Men bakom den spexiga fasaden finns också en seriös kärna. Han har en förmåga att ge bra svar på studenternas frågor utan att dumförklara någon och är mån om att alla skall hänga med och förstå.”

Från institutionen för matematiska vetenskaper kom det inte in någon nominering så därför blev det inget pedagogiskt pris.

 

AV:

Kontaktinformation

Carina Eliasson, pressinformatör

Besöksadress:
Guldhedsgatan 5A

Telefon:
031-786 98 73

Naturvetenskap/GU på Twitter

FÖLJ OSS I SOCIALA MEDIER

 Twitter  Youtube  Instagram    Facebook

Sidansvarig: Erika Hoff|Sidan uppdaterades: 2018-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?