Kommenterar årets Nobelpris i fysik i SVT

Nyhet: 2017-12-07

© Nobel Media AB 2015. Foto: Alexander Mahmoud.

På söndag är det dags för nobelprisutdelning och astrofysiker Maria Sundin från Göteborgs universitet kommer att kommentera fysikpriset i SVT:s direktsändning från Nobelbanketten.

Hur känner du inför uppdraget?

– Det känns framförallt väldigt roligt! Men jag ser förstås fram emot det med en viss skräckblandad förtjusning. Det jag mest hoppas på är att kunna förmedla förståelse till tittarna på ett bra sätt, och en känsla av att fysik är viktigt och fascinerande. Det är ju trots allt för tittarnas skull jag är där, och jag vill väldigt gärna att de skall känna sig delaktiga och insatta.

Hur ska du förbereda dig?

– Jag har redan tidigare läst på en del om årets Nobelpris eftersom jag har fått prata om det några gånger, men jag kollar upp saker igen och funderar över vad som är det viktigaste att ta upp.

– Dessutom försöker jag sätta mig in mer i tidigare priser inom både fysik och övriga områden. Självklart har jag också pratat och stämt av med programledaren Victoria Dyring och med redaktionen på SVT. Jag medverkade även när årets fysikpris kungjordes, och det absolut viktigaste då var att flera av mina snälla kollegor tog sig tid att komma med sina insikter.

Du är ju van att medverka i Sveriges radio och SVT, på vilket sätt blir det här annorlunda?

– Det är väldigt stort med Nobelpriset. Det är direktsändning och många olika typer av tittare som antagligen är intresserade av olika saker.

– Den stora skillnaden mellan radio och TV är annars att man syns, och att det blir ett visst fokus på det utöver vad man säger. På så sätt är det skönt att dra på sig ett par hörlurar i radiostudion, lite anonymt, och prata i mikrofonen. Fördelen med TV är möjligheten att visualisera och att känslor antagligen går fram mer via ansiktsuttryck och kroppsspråk.

– Jag är oerhört tacksam mot alla inom media som har gett mig chansen att utvecklas som kommentator i olika sammanhang så att jag vågar göra detta nu.

Berätta vad du vet om upplägget på söndag?

– Jag vet att prisutdelningen följs av en fyra timmar lång bankett, och det är under den som jag kommer att medverka och kommentera fysikpriset vid något tillfälle.

Har du redan valt kläder?

– Mina vanliga kläder är ju oftast jeans, tröja med stjärnor av något slag och med något höstrå från stallet lite så där nonchalant i håret. Roligt nog så var frågan om jag kunde fixa fram en långklänning en av de första som redaktionen från SVT ställde när de ringde för att fråga om jag eventuellt kunde medverka. Fysiken fixar jag antagligen, om kläderna fungerar får ni se i TV!

Kommer du att vara med på själva banketten?

– Nej, jag kommer att vara med i Stadshuset, men så att säga jobba för SVT i studion där.

Se när Maria Sundin kommenterar årets Nobelpris i fysik på söndag den 10 december, sändningsstart kl 19.00 i svt2 och svtplay.se

Och läs mer i Science Faculty Magazine, där Maria Sundin samtalar med två forskarkollegor om nobelprisen>>

Foto: Porträtt av Maria Sundin, fotograf Johan Wingborg
Bild från Nobelbankett: © Nobel Media AB 2015. Foto: Alexander Mahmoud.

Sidansvarig: Tanja Thompson|Sidan uppdaterades: 2017-12-08