Panamanäset en förutsättning för artrikedomen i regionen

Nyhet: 2015-05-18

Foto av forskaren Christine Bacon

Utbytet av arter mellan Nord- och Sydamerika har inneburit att det skapats en av de mest biologiskt artrika regionerna på jorden. En ny studie från Göteborgs universitet visar att artutbytet mellan världsdelarna började miljontals år tidigare än vad forskarna antagit.

Panamanäset, som förbinder Nord- och Sydamerika, spelar en avgörande roll för regionens klimat och biologiska mångfald. Men tidpunkten för när Panamanäset bildades har länge varit kontroversiell.

En ny studie ledd av forskare från Göteborgs universitet, visar att det biologiska utbytet har ägt rum mycket tidigare än forskarna antagit.

Tidigt artutbyte

I studien, som publicerats i PNAS, Proceedings of the National Academy of Sciences, har forskaren Christine Bacon och hennes medförfattare granskat ett stort antal fossiler av både land- och vattenlevande organismer.

Resultaten visar att arternas förflyttningar över Panamanäset började minst sex gånger tidigare än man antagit.

- Även organismer som behöver mycket specifika villkor för att överleva, som till exempel salamandrar och sötvattensfiskar, korsade Panamanäset för cirka sex miljoner år sedan, vilket påverkar vår förståelse av hur och när den biologiska mångfalden i Sydamerika bildades, säger Christine Bacon, huvudförfattare till forskningsstudien.

Resultaten bygger på biologiska data som bekräftar att Panamanäset är cirka 20 miljoner år gammalt och inte 3 miljoner år som man tidigare antagit.

Kunskap som påverkar andra forskningsområden

Kunskapen om att Panamanäset utvecklats tidigare påverkar även andra forskningsområden.

- En tidigare utveckling av Panamanäset har stor betydelse för de mekanismer som driver det globala klimat, som istider och oceanernas cirkulation, liksom den rika biologiska mångfalden på den amerikanska kontinenten, inklusive Amazonas regnskogar.

Länk till artikeln>>

För mer information kontakta:
Dr. Christine Bacon, telefon +57 320 358 7870, e-post: christinedbacon@gmail.com.
Göteborgs universitet