Sveriges representanter i EU-olympiaden i naturvetenskap på träningsläger vid Göteborgs universitet

Nyhet: 2018-03-09

Deltagarna i den kommande EU-olympiaden i naturvetenskap labbar vid institutionen för kemi och molekylärbiologi.

I slutet av april åker Sveriges skarpaste elever i naturvetenskap till Ljubljana i Slovenien för att delta i EU-olympiaden i naturvetenskap. Den här veckan är juniorlandslaget på träningsläger vid Göteborgs universitet. Vi träffade eleven Erik Göransson i kemilabbet på institutionen för kemi och molekylärbiologi och ställde honom tre frågor.

Varför deltar du i EU-olympiaden i naturvetenskap?
- Det finns många anledningar. Jag brinner för naturvetenskap och jag vill kunna utveckla de färdigheterna. Och så tycker jag att det är väldigt roligt.

Vad tycker du om träningslägret vid Göteborgs universitet?
- Idag har vi labbat i kemi. Det var väldigt roligt. Vi har fått testa nya saker, lärt oss nya saker, gjort många misstag och lärt oss från dem.

Hur känns det inför EU-olympiaden i Ljubljana?
- Jag ser fram emot att åka till Slovenien och delta i tävlingen. Det känns lite nervöst såklart men jag tror att det kommer att vara jättekul. Det blir en fantastisk upplevelse.

EUSO (European Union Science Olympiad) är en EU-olympiad i naturvetenskap. Tävlingen är uppbyggd som en lagtävling där tre elever samarbetar för att lösa praktiska, laborativa uppgifter som blandar biologi, fysik och kemi. Den riktar sig till elever som börjat i åk 9 i grundskolan eller åk 1 på gymnasiet under hösten året innan olympiaden ges.

Artikeln publicerades först på: cmb.gu.se