Rent vatten och sanitet

Vatten är en grundförutsättning för allt liv på jorden, och tillgången till rent vatten är i sin tur en förutsättning för hållbar utveckling.

Människan är beroende av vatten för att överleva och för produktion av bland annat livsmedel och energi. Orent vatten och bristande sanitet hotar människors hälsa, framförallt i fattigare delar av världen. Utsläpp och klimatförändringar riskerar att minska tillgången till rent vatten och konkurrens om dricksvatten kan i sin tur leda till väpnade konflikter.

På Göteborgs universitet studerar forskare och studenter jordens tillgångar av ytvatten, grundvatten och hav. Det pågår studier av hur vatten används, och arbete med att förbättra saniteten. Ett annat viktigt område som forskargrupper är intresserade av är hur vi kan återvinna resurser från vattnet.

Glaciärer i Tibet

Forskare från Göteborgs universitet arbetar bland annat med studier av glaciärer på tibetanska platån, i ett samarbete med kinesiska kollegor. Här har ett tiotal av världens stora floder, bland annat Mekong och Gula floden sina källor. Över en fjärdedel av världens befolkning är beroende av smältvatten från glaciärerna. Trots detta har forskning om glaciärernas utbredning och förändringsprocess i takt med ett ändrat klimat hittills varit så gott som obefintlig. Arbete pågår att kartlägga tidigare förändringar med hjälp av satellitbilder. Genom mätstationer kan forskare få översikt över nuvarande förlopp och med hjälp av datamodeller kan de göra bättre prognoser om framtida utveckling.

Komplexa blandningar av kemikalier i naturen

Flera forskningsprojekt pågår också om föroreningar i vatten. Forskare undersöker till exempel hur olika ämnen samverkar och förstärker varandra. Mikroplaster, som är mikroskopiskt små rester av konsumerad plast, är skadliga i sig men kan också binda kemikalier till sig. Det är viktigt att kartlägga de toxiska effekterna och hur de rör sig i ekosystemen.
Studier pågår också kring hur kemikalier samverkar med varandra. Kemikalier bedöms ämne för ämne, aktivitet för aktivitet - medan de i verkligheten uppträder som komplexa blandningar i naturen. Föroreningar kan bestå av tusentals kemikalier, och vi vet än så länge lite om hur de påverkar varandra. Forskarna ser också ett behov av att ta fram metoder för att utreda vad som händer om en skadlig kemikalie ersätts av ett i teorin mindre skadligt ämne. Detta för att kunna ta reda på den sammanlagda effekten av olika kemikalier i föroreningar.
Rent vatten är nyckelfråga för en hållbar värld. Genom ny kunskap får vi en bättre möjlighet att skapa förutsättningar för rent vatten.

Det här är mål 6: Rent vatten och sanitet

Vatten är en grundförutsättning för allt levande på jorden, och därmed också en förutsättning för en hållbar utveckling. En mycket stor andel individer som lever i fattigdom saknar tillgång till rent vatten och grundläggande sanitet. Orenat avlopp från industri och hushåll leder till att vatten förorenas och skapar en ohälsosam miljö som särskilt drabbar människor som lever i fattigdom.

Vatten är också en förutsättning för världens livsmedelsproduktion och energiproduktion och därmed kan brist på vatten bli orsak till konflikt. Integrerad och transparent vattenförvaltning både inom och mellan stater är en förutsättning för långsiktigt hållbar vattenanvändning. Effekterna av klimatförändringarna visar sig tidigt och tydligt i förändrad vattentillgång. Restaurering av ekosystemens vattenhållande förmåga är en nödvändig anpassningsinsats.

Källa: Officiell sida för FN:s Globala mål för hållbar utveckling