Masterprogram kombinerar ämnesstudier och lärarutbildning

Har du en naturvetenskaplig kandidatexamen och funderar på att bli lärare? Vill du samtidigt fördjupa dina ämneskunskaper? I så fall ska du söka något av våra masterprogram inom naturvetenskap och lärande.

Vi erbjuder fyra masterprogram som kombinerar något av ämnena matematik, fysik, kemi och biologi med didaktik. Du inleder med att läsa en termin ämnesstudier på avancerad nivå. Därefter följer du programmet Kompletterande pedagogisk utbildning, Ma/Nv/Tk, med förhöjd studietakt. Sista terminen avslutar du med ett examensarbete inom ditt ämne.

Programmens upplägg

• Termin 1 läser du kurser på avancerad nivå inom ditt huvudområde, det vill säga kemi, fysik, matematik eller biologi (30 högskolepoäng)
  • Termin 2 och 3 följer du programmet Kompletterande pedagogisk utbildning Ma/Nv/Tk, förhöjd studietakt
  • Termin 4 gör du ett självständigt arbete inom ditt huvudområde (30 högskolepoäng)

Platsgaranti på den kompletterande pedagogiska utbildningen

Som antagen student på något av masterprogrammen inom naturvetenskap och lärande har du platsgaranti på den kompletterande pedagogiska utbildningen, under förutsättning att du uppfyller antagningskraven. Antagningskraven ska vara uppfyllda inför termin två när den kompletterande pedagogiska utbildningen startar.

Mer information om Kompletterande pedagogisk utbildning, Ma/Nv/Tk, förhöjd studietakt (90 högskolepoäng)

Examen

Masterprogrammen  leder till en naturvetenskaplig masterexamen med huvudområdet kemi, fysik, matematik eller biologi.

Med förhöjd studietakt leder programmet även till en ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9 eller med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

För att få en ämneslärarexamen krävs det att du tar 90 hp under termin 2 och 3, det vill säga en studietakt om 125 procent.

För att ta ut två examina, krävs alltså totalt 150 högskolepoäng.

Ansökan och urval

Sista ansökningsdag är 15 april 2019. Ansökan sker genom antagning.se.

Mer information